Fado

Ma véget ért a Pszinapszis rendezvénysorozat, jól sikerült, sok érdeklődőnk volt. Megvolt a szavazás is családilag. De a nap fémpontja :) a MÜPA volt megint. Mariza koncerten voltunk, már másodszor. Először másfél éve hallottuk ezt az előadást, nem sokkal lisszaboni utunk után lőttem a jegyet, és már akkor elvarázsolt.
A fado (idézek a wikiből) melankolikus zenei műfaj, egy énekes (fadista) adja elő egy portugál gitár (guitarra) és egy spanyol gitár (violão) kíséretével. Hazája Portugália, kialakulása az 1820-as évekre tehető. A fado életérzése a portugál saudade szóval jellemezhető, amely egyszerre jelent vágyakozást, nosztalgiát, szomorúságot, fájdalmat, de egyben a szerelem és a boldogság lehetőségét is. A fado szó etimológiailag a latin fatum, 'sors' szóval van kapcsolatban. Két stílusváltozata él: a populárisabb, szórakoztatóbb lisszaboni és a kifinomultabb coimbrai. Mariza a lisszaboni stílust űzi.
Elképesztő gyönyörű hangja van, egyéni stílusa, kisugárzása. Győződjetek meg róla!

Mariza - Primavera


Mariza - Rosa Branca


Érdemes Mariza weboldalára is benézni, mert egyrészt gyönyörű, másrészt ott is szól a zene a Terra CD-ről. Naná, hogy nekem megvan! :)

Megjegyzések

LaceE üzenete…
Húúú, ez nagyon jó. A csajszi hangja... áááá... imádom :)
Az első videónál 2:17-nél még a hideg is kirázott (pozitív értelemben). Élőben még ennél is jobb lehetett. :)
Secima üzenete…
Én is Lisszabonban ismertem meg a fadot. Marizát nem ismertem, én legaradtam Amália Rodrigeznél. Ez a csaj fantasztikus. :)