Barokk a négyzeten

Tutira nem viszem át a következő évre az idei koncertismertetéseket, úgyhogy kapaszkodjatok.:) November 28-án bérletes Fesztiválzenekaros előadásunk keretében élveztük megint a barokk gesztikát.
A historikus előadási gyakorlat egyik „nagyágyúja”, Sigiswald Kuijken hegedűművész és karmester vezényelte a BFZ régi hangszeres együttesének hangversenyét francia barokk szerzők műveiből. Giovanni Battista Lulli szvitjével kezdődött, és a francia barokk zene másik gigásza, a bő egy generációval fiatalabb, teoretikusnak is jelentős Rameau (1683–1764) szellemes operájából, a Platée-ból összeállított szvittel zárult a hangverseny. A kettő között az újító szellemű Lully-növendék, Jean-Féry Rebel (1666–1747) és a „francia kantáta” műfajának megteremtője, Louis-Nicolas Clérambault (1676–1749) szerzeményei adtak ízelítőt abból, milyen a barokk zene, ha francia akcentussal szól. Stefanie True szopránt Sigrid T’Hooft (barokk gesztika) tanította be.

December hatodikán drága pénzért a Farnace operára vettem jegyet. Hazai bemutatója nyáron volt, akkor nem sikerült megcsípnünk. A címszerepben a katalán származású Xavier Sabata, korunk egyik legfelkapottabb kontratenorja lépett színpadra, menő is volt nagyon, de magyar kollégája, Hegyi Barnabás hangja sem volt rossz.



Fotók: Gergely Beatrix és Rákossy Péter

A történet a rómaiak által legyőzött pontuszi királyról szól, akit anyósa gyűlöl, s ellene szövetkezik. Intrika, politika, halálos ítélet, szerelem, manipuláció, gyűlölet – a szereplők a legszélsőségesebb helyzetekben találják magukat, hatalmas érzelmi skálát bejárva. Mondjuk a problémáikat is csak gyilokkal és öngyilokkal voltak képesek megoldani, közben szegény gyermeket is rágatták, meg bezárták a Lenin-mauzóleumba de ennek az operának mégis pozitív a végkicsengése.
Mindenkinek akkor se ajánlom, mert a proszektúrán és a hullaházban játszódik, nagyon modern a rendezés, a díszletek és a jelmezek. Összességében tetszett nekünk, bár túl sok ötlet volt belezsúfolva, néha nem értettük az okát. Nekem kicsit sok volt a színpadi mozgás, de ettől azért fogyaszthatóbb is lett. Zeneileg rendben van, a zenekar kitett magáért, és a hölgyek (Szabóky Tünde, Meláth Andrea) is szépen énekeltek. Ismertető itt.

 

Megjegyzések