Közeleg a hanuka

Kiszlév hó 25-én kezdődik (idén december 8-án este), és nyolc napig tart. Annak a győzelemnek állít emléket, amelyet a Makkabeusok három évig tartó szabadságharc után arattak az Izraelt elfoglaló szíriai görögök fölött, és legyőzték a görögök hellenista zsidó támogatóit is, akik változtatásokat akartak bevezetni a zsidó vallásgyakorlatban. A harc polgári i. e. 165-ben a Jeruzsálemi Templom visszafoglalásával ért véget. A győzelemmel helyreállt Izrael szuverenitása is. A "chánuká" azt jelenti: "felavatás", s arra utal, hogy újra Isten oltalmába ajánlották a Templomot, amelyet a pogány bálványok és praktikák beszennyeztek. A hanuka a fény ünnepe. Miután a Makkabeusok megtisztították a szentélyt, csupán egy napra elegendő kóser olajat találtak, amellyel meggyújthatták a szent gyertyatartót, a menórát. Új olaj előállítására nyolc napra volt szükség, de ekkor a hagyomány szerint csoda történt: az egy napra elegendő olaj nyolc napon át égett. Ennek emlékére a hanuka első napjától kezdve minden este eggyel több gyertyát gyújtanak meg a zsidó családok, és olyan helyre teszik őket, ahol hirdethetik az isteni csodát.
Mivel Feri révén nekem is lettek izraeli rokonaim, valamennyire érint a téma. Szép ünnep. A tavalyi készletemet turbóztam fel normális méretűre, nem csak a szűk témakörben készíthető vele oldal, magam is eltértem ettől. A One Candle More kapható a Devianton.

  
CT gyönyörűségek:

Megragadom az alkalmat egy kis multikulti zenélésre.
Quimby feat. Budapest Klezmer Band

   

 Ha már - tuskó módon - akkor nem írtam róla, amikor volt.

Megjegyzések

kreatívhit üzenete…
Szuper!A videó is :)
Margó üzenete…
Köszönöm Ildi, hogy olvashattam, láthattam és a nagyon gyönyörű készletet is!!
Secima üzenete…
Nagyon jó, hogy mindig minden ünnephez, eseményhez van vagy készítesz valamit.